Artık Yeter! Çözüm Üretilmesini İstiyoruz.
Diş hekimliği eğitiminde ve mesleki yapılanmada yıllardır biriken sorunlar, 16.06.2026 tarihinde Tıpta Uzmanlık Kurulu tarafından alınan kararla daha da derinleşmiştir. Bu karara karşı çıkıyoruz.
Kamu'da yaşanan katsayı adaletsizliğinin düzeltilmesini, eğitici haklarının teslim edilmesini ve özlük haklarını talep eden; akademik kariyerlerine devam etmek istediklerinde, başvurdukları üniversiteler tarafından “artık yalnızca uzmanlar alınacak” denilerek geri çevrilen “Doktoralı Diş Hekimleri” haklıdır.
Doktora sınavını kazanmış, geleceğini buna göre planlamış; ancak doktora programlarının kaldırılmasıyla tüm emekleri ve planları altüst edilen öğrenciler haklıdır.
Her üniversitede farklı standartların uygulanması nedeniyle, bir yanda yüksek ücretlerle, lisans düzeyinin dahi altında tezlerle mezun olanları görürken, diğer yanda Q1 kategorisindeki bilimsel yayın şartını yerine getiremediği için doktorasını tamamlayamayıp isyan eden “Doktora Öğrencileri” de haklıdır.
Uzmanlık sınavının yılda iki kez yapılmasını isteyen, sınavla kazanılan uzmanlık belgesinin doktoralılara verilmesine karşı çıkan “Uzmanlık öğrencileri ve Uzman Diş Hekimleri” de haklıdır.
Uzmanlık eğitiminin süresinin ve akademik yapısının yeniden düzenlenmesini, yurt dışında uzmanlıklarının tanınmasını talep eden “Uzman Diş Hekimi Öğretim Üyeleri” de haklıdır.
Peki haksız olan kimdir?
Haksız olan, yeterli öğretim üyesi kadrosu olmadan yeni üniversitelerin açılmasına izin veren, eğitim kalitesinin düşmesine göz yuman anlayıştır.
Haksız olan; kontenjanları plansız şekilde artırarak bugün yaşadığımız istihdam sorununu yaratan anlayıştır.
Haksız olan; doktora eğitimini üniversitelerin inisiyatifine bırakarak aynı bilim dalına yüzlerce öğrenci alınmasına, doktora programlarının bilimsel eğitimden uzaklaşıp ücretli ve sertifikalı bir sisteme dönüşmesine neden olan anlayıştır.
Haksız olan; üniversite eğitiminin, akademisyen ihtiyacının ve ülkenin gelecekteki insan kaynağı planlamasının gerekliliklerini değerlendirmeden doktora programlarını kaldıran plansızlık ve öngörüsüzlüktür.
Tıpta Uzmanlık Kurulu, diş hekimliğinin geleceğine tek başına karar veremez.
Her fakülte için eşit standartların oluşturulmadığı, uzun vadeli planlamanın yapılmadığı ve tüm paydaşların görüşlerinin alınmadığı hiçbir eğitim modeli başarıya ulaşamaz. Bugün ortaya çıkan tablo bunun en açık göstergesidir.
Artık “dur” deme zamanı gelmiştir.
YÖK, Sağlık Bakanlığı, Üniversiteler, Türk Dişhekimleri Birliği, meslek odaları ve bilimsel derneklerin temsilcilerinden oluşan bağımsız bir “Diş Hekimliğinde Doktora ve Uzmanlık Kurulu” ivedilikle kurulmalıdır.
Bu kurul oluşturulana kadar ise 16.06.2026 tarihinde alınan kararın yürürlüğü durdurulmalıdır.
Eğitim sistemindeki plansızlığın ve yanlış kararların bedelini yıllardır ödüyoruz.
Artık daha fazla kayıp yaşamak istemiyoruz.
Diş hekimliğinin geleceği; günübirlik kararlarla değil, bilimsel ölçütlerle, ortak akılla ve adaletle şekillendirilmelidir.
Saygılarımızla.
İSTANBUL DİŞ HEKİMLERİ ODASI