SAĞLIK HİZMETLERİ LİSANS YÖNETMELİĞİ HAKKINDA DEĞERLENDİRME
11-Ekim-2011 tarih ve 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında KHK’nın 57. Maddesi ruhsatlandırma ve lisans bedellerini düzenlemiştir.
Maddenin 1. Fıkrası Bakanlık ve Bağlı Kuruluşlarınca düzenlenecek veya onaylanacak her türlü ruhsatlandırma, ürün üretim ve satış izin belgesi ve mesul müdürlük ile permi ve sertifikalardan yüzellibin (150.000) TL’yi geçmemek üzere Bakanlıkça belirlenecek tarifelere göre ücret alınacağı hükme bağlanmıştır.
2. fıkra ise gerçek ve tüzel kişilere sağlık alanında belirli bir hizmeti verebilme veya sağlık tesisi açabilme yetkisi veren lisansların açık artırma ile belirlenecek bedel karşılığında verileceğini hükme bağlamıştır.
1219 sayılı yasaya göre bütün sağlık kurum ve kuruluşları çalışmaya başlamadan önce ruhsat alma zorunda olup, muayenehaneler dışında tüm sağlık kuruluşları mesul müdür bulundurmak zorundadır.
Muayenehaneler, poliklinikler serbest çalışan hekim ve dişhekimlerinin mesleklerini bağımsız olarak icra ettiği yerler olarak tanımlanmıştır.
Herhangi bir alt sınır olmaksızın serbest çalışan meslektaşlarımızdan yüzellibin (150.000)TL ye kadar ruhsat bedeli alınması konusunda Bakanlık ve Bağlı Kuruluşların yetkilendirilmesi kendi başına çalışan, kendini yöneten bir meslek grubu olma özelliğimizi ortadan kaldıracaktır.
KHK ve yönetmelik, bu haliyle uygulandığında Anayasa'nın verdiği "çalışma hakkı", işin icrası ile ilgisiz bir şekilde kısıtlanabilecek, "diploma tek başına meslek icrası için yeterli olamayacak" ayrıca, "lisans almak" gerekebilecektir.
Açık artırmada belirlenen bedel karşılığı Lisans Verilmesi düzenlemesi ve buna bağlı çıkartılan Sağlık Hizmetlerinin Lisans Yönetmeliğinin kapsam maddesine bakıldığında Sağlık Hizmet Sunucusu Tüm Gerçek ve Tüzel Kişileri kapsadığı görülecektir.
Kapsamın bu haliyle muayenehane poliklinik ve merkezleri de içine aldığı açıktır. Yine yönetmeliğin tanımlar maddesinin f bendi, sağlık tesisini "hastane ve sağlık hizmeti vermek amacıyla kurulan diğer kuruluşlar" olarak tanımlamıştır. (madde 4)
Muayenehane, poliklinik, merkez açmak isteyen meslektaşlarımızdan bedeli açık artırmayla belirlenecek lisans almaları istenecektir. Açık artırma ile lisans almak da yetmeyecek ayrıca ruhsatlandırma içim yüzellibin TL. (150.000 TL.) kadar talep edilecektir.
Yönetmeliğe göre lisans almak isteyenler Lisans Alabilme Yeterliliği için Mali,Teknik ve Yasal yönden değerlendirmeye tabi tutulacaklar, Bakanlıkça belirlenecek Yeterlilik Kriterlerinde Belirlenen Şartları yerine getireceklerdir.(madde 8)
Lisans Başvuru Sahipleri Yeterlilik Değerlendirmesinden geçmek zorunda olup,tamamı Sağlık Bakanlığı Bürokratlarından oluşan Değerlendirme Komisyonu tarafından Yeterlilik Denetiminden geçeceklerdir. (madde 9)
Lisans verilecek gerçek ve tüzel kişiler değerlendirme komisyonu tarafından kabul edilenler arasından Açık Artırma ile belirleneceklerdir. (madde 10-11)
Açık artırmaya katılanlar lisansın, başlangıç olarak belirlenen bedelinin en az yüzde 10’u oranında teminat yatıracaklardır. ( madde 13)
Açık artırma, artırma olmaması halinde son çekilenin üzerinde kalacaktır. ( madde 16)
Yönetmeliğe göre bütün bunlar yetmiyor, lisans alınması tek başına sağlık tesisi açma ve işletme hakkı vermiyor. Lisans sahipleri lisans aldığı alanda ilgili mevzuat kapsamında ( 2 ila 5 yıl içinde ) Ruhsat ve Faaliyet izni almak zorundalar. ( madde 24)
Böylece lisans alımı 663 sayılı KHK’nın 57. maddesinin 1. fıkrasındaki ruhsatlandırma bedeline bağlanıyor ve çember tamamlanıyor.
Sağlık meslek mensuplarının işçileştirilmesini, ucuz işgücü olarak kendi kendini yöneten olmaktan çıkarıp ‘emeklerini satan’ kişiler haline getirilmesinde büyük ( ! ) bir adım atılıyor.
İSTANBUL DİŞHEKİMLERİ ODASI
YÖNETİM KURULU
Not: Konuya ilişkin 26.12.2012 Çarşamba günü TDB Olağanüstü Başkanlar Konseyi Toplantısı yapılacaktır. Toplantıda alınan kararlar tüm meslektaşlarımızla paylaşılacaktır.
Sağlık Hizmetleri Lisans Yönetmeliği İçin Tıklayınız