Kişisel sağlık verilerinin toplanması (Sağlık Net 2) ve Sağlık Bakanlığı’na sağlık meslek mensuplarını meslekten geçici ve sürekli men etme, diplomalarını iptal etme yetkilerini veren, ayrıca Türk Dişhekimleri Birliği Asgari Ücret Tarifesi’ni uygulanmasını zorunlu olmaktan çıkararak “rehber” hale getiren düzenlemeler 2.11.2011 tarihli, 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’nin 23., 47. ve 58. maddeleri ile yürürlüğe konulmuştu.
Ancak Anayasa Mahkemesi 14 Şubat 2013 tarihinde bu düzenlemeleri Anayasa’ya aykırı bularak iptal etmişti.
15 Mayıs 2013 tarihinde TBMM’ne sunulan ‘Devlet Memurları Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı’nın 8. maddesinin (h) bendinin (1) ve (3) no’lu alt bentlerinde ve 8. maddesinin ( r) bendinde, Anayasa Mahkemesinin iptal ettiği düzenlemeler yeniden ve bu defa kanun maddesi olarak getirilmek istenmektedir.
Tasarıda ilgili düzenlemeler aşağıdadır;
8/h/1 11/10/2011 tarihli ve 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlannın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin;
1) 23 üncü maddesinin yedinci fıkrasının (c) ve (ç) bentleri aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
c) Meslek icrası esnasında neticesini öngörerek veya görevinin gereklerine aykın hareket ederek veyahut görevinin gereklerini yapmakta ihmal veya gecikme göstererek bir kişinin ağır derecede olmayan engelliliğine sebebiyet verenlerin üç aydan bir yıla kadar meslekten geçici men edilmesine karar verilir. Bu fiillerin beş yıl içinde tekran hâlinde verilecek cezalarda alt ve üst sınırlar iki katı olarak uygulanır.
ç) Meslek icrası esnasında neticesini öngörerek veya görevinin gereklerine aykırı hareket ederek veyahut görevinin gereklerini yapmakta ihmal veya gecikme göstererek bir kişinin ağır engelliliğine veya ölümüne sebebiyet verenlerin bir yıldan üç yıla kadar meslekten geçici menine karar verilir. Bu fiillerin beş yıl içinde tekrarı hâlinde meslekten sürekli men kararı verilir.”
8/h/3 47. maddesinin birinci, ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“(1) Bakanlık ve bağlı kuruluşları, mevzuatla kendilerine verilen görevleri, e-devlet uygulamalarına uygun olarak daha etkin ve hızlı biçimde yerine getirebilmek için, bütün kamu ve özel sağlık kuram ve kuruluşlarından; sağlık hizmeti alanların, aldıkları sağlık hizmetinin gereği olarak ilgili sağlık kuram ve kuruluşuna vermek zorunda oldukları kişisel bilgileri ve bu kimselere verilen hizmete ilişkin bilgileri her türlü vasıtayla toplamaya, işlemeye ve paylaşmaya yetkilidir.
(2) Bakanlık ve bağlı kuruluşları işlediği kişisel sağlık verilerini ilgili üçüncü kişiler ve kamu kurum ve kuruluşları ile ancak bu kişi ve kuramların bu verilere erişebileceği hususunda kanunen yetkili olması halinde ve görevlerini yapmalarına yetecek derecede paylaşabilir.
(3) Bakanlık ve bağlı kuruluşları, mevzuatla kendilerine verilen görevleri yerine getirebilmek için gereken bilgileri, kamu ve özel ilgili bütün kişi ve kuruluşlardan istemeye yetkilidir. İlgili kişi ve kuruluşlar istenilen bilgileri vermekle yükümlüdür.”
8/r 7/6/1985 tarihli ve 3224 sayılı Türk Diş Hekimleri Birliği Kanununun;
1) 11 inci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir:
“f) Faaliyet alanı içerisindeki muayene ve tedavi ücretlerine ilişkin rehber tarife teklifi hazırlayarak Birlik Merkez Yönetim Kuruluna göndermek,”
2) 26 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“e) Odaların faaliyet alanı içerisindeki muayene ve tedavi ücretlerine ilişkin rehber tarife tekliflerini tasdik etmek,”
3) 40 ıncı maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“Rehber tarife belirlenmesi
MADDE 40- Oda Yönetim Kurulları her yıl aralık ayı içinde, diş hekimlerinin uygulayacakları muayene ve tedavi ücretlerine ilişkin bir rehber tarife hazırlayarak Birlik Merkez Yönetim Kuruluna gönderirler.
Birlik Merkez Yönetim Kurulu, rehber tarife tekliflerini aynen veya gerekli gördüğü değişiklikleri yaparak tasdik eder ve bu tarifeleri Sağlık Bakanlığına bildirir.
Daha önce Anayasa Mahkemesi tarafından “Anayasa’ya aykırılığı” tespit edilerek iptal edilmiş olan KHK maddelerinin bu defa hiç değiştirilmeden kanun tasarısı şeklinde gündeme getirilmesi dikkat çekicidir. Bu tür zorlamaların bir hukuk devletinde yerinin olmadığını ifade etmek isteriz.
İstanbul Dişhekimleri Odası
Yönetim Kurulu