UZMANLIK YASASININ İADESİ TALEBİNİ CUMHURBAŞKANIMIZA
http://www.tdb.org.tr/tdb/v2/torba1.php
ADRESİNDEKİ DİLEKÇEYİ DOLDURARAK GÖNDEREBİLİRSİNİZ...
GENELGE
Sayı : 001-1.497 Tarih : 07.04.2011
Konu : Dişhekimliğinde Uzmanlık Dalları
Yasa İle 8 Alan Olarak Belirlendi
DİŞHEKİMLERİ ODASI BAŞKANLIĞI’NA,
Sağlıkta dönüşüm programı çerçevesinde daha iyi ve kaliteli hizmet sunumunun sağlanması,
iş ve işlemlerin hızlandırılması ve ihtiyaç olduğu halde kanuni tanzimi bulunmayan
sağlık mesleklerinin düzenlenmesi amacıyla hazırlandığı belirtilen son Torba Yasa’da
6 Nisan’da (dün) kabul edilerek yasalaştı.
Bu Yasa, genel olarak kamu sağlık tesislerinin yapılmasından, kafeterya, büfe,
otopark ve benzeri sosyal tesislerin kiralanıp gelirlerinin döner sermayeye
aktarılmasına; klinik araştırmalara ilişkin kurallardan Sağlık Bakanlığının
gereksinim duyduğunda avukatlık hizmeti alınması ve benzeri düzenlemelerin
yanı sıra bir kısım yeni sağlık meslekleri de belirlenmiştir. Ayrıca, tabiplik
ve diş tabipliğindeki uzmanlık ve yan dal uzmanlıkları ile bunların uzmanlık
sürelerinin yanı sıra oluşturulan uzmanlık alanlarında doktora yapmış olanlara
uzmanlık belgesi verilmesi de yine bu Yasa ile belirlenmiştir.
Dişhekimliği ile ilgili olarak söz konusu Yasa incelendiğinde en önemli değişiklik
sekiz ayrı dalda uzmanlık belirlenmesi ve bu alanlarda doktora yapmış olanlara
uzmanlık belgesi verilmesidir. Uzmanlık alanları ve eğitim süreleri aşağıdaki
çizelgede belirtildiği şekilde kabul edilmiştir:
ANA DALLAR | EĞİTİM SÜRELERİ |
1-Ağız, Diş ve Çene Cerrahisi | 4 yıl |
2-Ağız, Diş ve Çene Radyolojisi | 3 yıl |
3-Çocuk Dişhekimliği | 3 yıl |
4-Endodonti | 3 yıl |
5-Ortodonti | 4 yıl |
6-Periodontoloji | 3 yıl |
7-Protetik Diş Tedavisi | 3 yıl |
8- Restoratif Diş Tedavisi | 3 yıl |
Uzmanlık eğitim süreleri Sağlık Bakanlığı tarafından, Tıpta Uzmanlık Kurulunun
kararı üzerine üçte bir oranına kadar arttırılabilir. Uzmanlık dallarının eğitim
müfredatları ve bu müfredatlara göre uzmanlık dallarının temel uygulama alanları
ile görev ve yetkilerinin çerçevesi Tıpta Uzmanlık Kurulunca belirlenecektir.
Bu Yasanın Cumhurbaşkanı tarafından onaylanıp Resmi Gazete’de yayımlanarak
yürürlüğe girdiği tarihten önce bu Kanunla diş tabipliğinde uzmanlık dalı olarak
belirlenen alanlardan birinde doktora eğitimi yapmış olanlar ile
bu alanlarda doktora eğitimine başlamış olanlardan eğitimlerini
başarı ile bitirenlere uzmanlık belgesi verilecektir.
Bu Yasa ile 24 yeni meslek de tanımlanmıştır. Bunlardan ağız ve diş sağlığı
eknikeri ile diş protez teknikeri doğrudan dişhekimliği mesleği ile ilgilidir.
Ağız ve diş sağlığı teknikeri; sağlık hizmetleri meslek yüksekokullarının
ağız ve diş sağlığı programından mezun; hasta muayenesinde diş tabibine
yardımcı olan, tedavi malzemelerinin hazırlanması ve kullanıma hazır halde
tutulmasını sağlayan sağlık teknikeridir.
Diş protez teknikeri; sağlık hizmetleri meslek yüksekokullarının diş protez
programından mezun; diş tabibi tarafından alınan ölçü üzerine, çene ve yüz
protezlerini, ortodontik cihazları yapan ve onaran sağlık teknikeridir.
Belirlenen bu yeni meslekleri, diploması ya da meslek belgesi olmaksızın
yapanlar ya da bu unvanları kullananlar bir yıldan üç yıla kadar hapis ve
para cezasıyla cezalandırılacaklardır.
Halen muayenehanelerdeki dişhekimi yardımcılarını tanımlayan ağız ve
diş sağlığı teknikerliği, bu işi en az bir yıldan beri yürütmekte olup en az
lise seviyesinde eğitimi bulunanlardan, usul ve esasları Sağlık Bakanlığınca
belirlenen eğitimleri alan ve açılacak sınavlarda başarılı olanlar tarafından
yapılmaya devam edilebilecektir. Bu alanda yapılacak eğitim ve sınavlar
bir yıl içinde Bakanlık tarafından yapılacak olup ilgililer, söz konusu tarihe
kadar çalışmalarını sürdürebileceklerdir.
Sağlık meslek mensuplarının iş ve görev ayrıntıları ile sağlık hizmetlerinde
çalışan diğer meslek mensuplarının sağlık hizmetlerinde çalışma şartları,
iş ve görev tanımları; sertifikalı eğitime ilişkin usûl ve esaslar bir yıl içinde
Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenecektir. Ancak Yasada
ayrıca ve açıkça vurgulandığı üzere tabipler ve diş tabipleri dışındaki sağlık
meslek mensupları hastalıklarla ilgili doğrudan teşhiste bulunarak tedavi
planlayamaz ve reçete yazamaz.
İncelenen Yasa ile ilgili olarak belirtmek gerekir ki, ülkemizde tabiplik ve
diş tabipliğinin uzmanlık ve yan dal uzmanlıkları ile bunların sürelerinin yasal
kurallarla belirlenmesi ilktir. Bilindiği üzere bu alan tüzük ve yönetmelik
şeklinde düzenlenmiş; son dönemde keyfi olarak çıkartılan yönetmeliklere
karşı açılan davalarda Sağlık Bakanlığı kimi uzmanlık dallarının getirilmesi
ya da kaldırılmasına ilişkin bilimsel bir gerekçe öne süremediği için Danıştay
tarafından iptal kararları verilmiştir. Şimdi, yine herhangi bir bilimsel gerekçe
mevcut olmaksızın, seçim kararı almış Meclis’te çıkan belki de son yasanın içinde,
dişhekimliği mesleği bakımından çok büyük önem taşıyan mesleki uzmanlık
düzenlemesi tartışılmaksızın yasalaşmıştır.
Vurgulamak gerekir ki, Türk Dişhekimleri Birliği meslektaşlarının belirli
alanlarda uzmanlaşmasına hiçbir zaman karşı olmamıştır, karşı değildir.
Doktoralı meslektaşlarımızın eğitimleri sırasında ve eğitimleri sonrasındaki
özlük haklarının iyileştirilmesi yönünde yaptığımız önerilere rağmen,
günümüze kadar Bakanlık ve YÖK tarafından herhangi bir düzenleme
yapılmamasının sorumlusu olmadığımız gibi bir gecede yüzlerce uzmanın
sisteme dahil olması ve sonrasındaki hizmet sunumunda yaratacağı sorunların
da sorumlusu olamayacağımızı sağduyu sahibi meslektaşlarımız kabul edecektir.
Ancak, dişhekimliğinde uzmanlık alanlarının insangücü planlaması, hizmet
sunumuna etkisi, toplumun gereksinimi ve fayda-maliyet gibi bilimsel ölçütler
kullanılarak belirlenmesi gerektiği kuşkusuzdur. Ayrıca, mesleki uzmanlığın hak,
yetki ve sınırları net biçimde tanımlanmadan sekiz ayrı alanda uzmanlık
belirlenmesi kaotik ve çatışmacı bir ortamın oluşmasına sebep olabilecektir.
Türk Dişhekimleri Birliği, henüz yasa teklifinin Plan ve Bütçe Komisyonunda
görüşülmesine başlanmamış iken Sayın Sağlık Bakanına, siyasi partilerin
Grup Başkanlarına, ilgili İhtisas Komisyonu Başkan ve üyelerine ve Sayın
Milletvekillerine bu gerekçe ve çekincelerini yazılı ve sözlü olarak açıklayarak
teklif metninden ilgili hükümlerin çıkartılmasına talep etmiş ise de, Meclis
kapanmadan yasanın çıkartılmasına yönelik çaba ve Hükümetin katı dayatmacı
yaklaşımı karşısında teklifin yasalaşmasının önüne geçilememiştir.
TBMM tarafından kabul edilerek yasalaşan bu kuralların yürürlüğe girebilmesi için
Sayın Cumhurbaşkanı tarafından da onaylanarak Resmi Gazete’de yayımlanması gereklidir.
Bu aşamada, dişhekimliği mesleği bakımından ciddi önemde olduğunu düşündüğümüz
bu düzenlemenin bir kez daha görüşülmesi için Türkiye Büyük Millet Meclisine iadesi
hususunun Sayın Cumhurbaşkanına arz edilmiştir.
Bilgilerinizi rica ederim.
Saygılarımla,
A.Tarık İŞMEN
Türk Dişhekimleri Birliği
Genel Sekreteri