663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’nin 40 ve 57. maddesi dayanak gösterilerek Sağlık Bakanlığınca çıkartılan, "Sağlık Hizmetleri Lisans Yönetmeliği"; 20 Şubat 2014 tarih ve 28919 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Sağlık Hizmetleri Lisans Yönetmeliğinin Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Yönetmelikle, yürürlükten kaldırılmıştır.
20 Şubat 2014 PERŞEMBE | Resmî Gazete | Sayı : 28919 |
YÖNETMELİK | ||
Sağlık Bakanlığından: SAĞLIK HİZMETLERİ LİSANS YÖNETMELİĞİNİN YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILMASINA DAİR YÖNETMELİK MADDE 1 – 30/11/2012 tarihli ve 28483 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sağlık Hizmetleri Lisans Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır. MADDE 2 – Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. MADDE 3 – Bu Yönetmelik hükümlerini Sağlık Bakanı yürütür. |
SAĞLIK HİZMETLERİ LİSANS YÖNETMELİĞİNİN
YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILMASINA DAİR
YÖNETMELİK HAKKINDA HUKUKİ GÖRÜŞ
2011 yılının Kasım ayında yürürlüğe giren 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'nin 57. maddesi ile sağlık hizmetlerinin sunulabilmesi için ruhsattan ayrı bir de lisans alınması zorunluluğu getirilmişti. Bakanlık tarafından yapılan planlamayla, açık artırma ile yine Bakanlık tarafından satılacak bu lisans olmadan sağlık alanında faaliyet gösterilemeyeceğine ilişkin hüküm önemli bir tartışma konusu oldu.
Türk Dişhekimleri Birliği ve dişhekimleri odaları tarafından da karşı çıkılan lisans düzenlemesinin iptali için hazırlanan dosya Cumhuriyet Halk Partisi tarafından değerlendirildi ve Anayasa Mahkemesinde açılan davada bu hükmün de iptali istendi. Diğer yandan, Lisans Yönetmeliğinin yayınlanmasının hemen ertesinde Türk Dişhekimleri Birliği bu Yönetmeliğin iptali için Danıştay'da dava açtı. Bu davada henüz bir karar verilmedi ancak mevcut gelişmelerle dava konusu Yönetmelik artık dayanaksız kaldı.
Anayasa Mahkemesi ise düzenlemeyi iptal etmedi. Ancak Karar gerekçesinde ".lisans usulünün; hastane, tıp merkezi, sağlık merkezi gibi adlar altında oluşturulan ve belli standart ve nitelikler aranan sağlık hizmeti sunumu yapılan teşekküller ( kuruluşlar ) yönünden geçerli olduğu, herhangi bir teşekkül çatısı altında olmaksızın bireysel bir faaliyet biçiminde sağlık hizmeti sunan muayenehane ve benzeri yerleri ise kapsamadığı açıktır." diyerek nisbeten küçük sağlık kuruluşlarına lisans uygulamasının önüne geçen bir değerlendirme yaptı.
Anayasa Mahkemesinin bu değerlendirmesiyle, sağlık kuruluşlarına ruhsattan başka bir de lisansa sahip olma mecburiyetinin muhatabı hastane veya tıp merkezi gibi büyük yapılar kaldı. 18/1/2014 tarihinde yürürlüğe giren 6514 sayılı Torba Yasa'ya, Tasarı'da olmamasına karşın, sonradan eklenen bir değişiklikle lisans düzenlemesi tümüyle kaldırıldı. Yapılan değişikliğin gerekçesi olarak da ".sağlık alanında yatırım yapacak girişimciler için ek bir maliyet getiren lisans bedelinin alınmaması amacı." öne sürüldü. Oysa lisansın, sağlık sermayedarı için ek maliyet oluşturması yeni ortaya çıkmadı. İki yıl önce ile bugün arasında sağlık yatırımları açısından bir fark da bulunmamaktadır. Öyleyse lisans düzenlemesini kaldırmak için kullanılan gerekçe "gerçek gerekçe " değil.
Bütün bu gelişmeler birlikte değerlendirildiğinde, bölgesel lisans satışlarından sonra hekim ve dişhekimlerinin lisansa sahip olan sermayedara tâbi kılınması şimdilik olanaksız hale geldi. Bakanlığın hedefinden uzaklaşan ve hedefinde sadece orta ve büyük sermaye kalan lisans düzenlemesi artık gereksiz görüldüğünden kaldırıldığı düşünülmektedir.
20.02.2014
Av.Mustafa GÜLER
TDB Hukuk Müşaviri